Torsdag 3.12.09
I dag var jeg med Ståle bort i DVL for å stoppe luftkompressor 11 vi hadde ikke brukfor en lenger. Dette gikk greit. Etter det stakk vi bort i pumpestasjonen for å bytte pumper det fikk vi ikke gjort det var noe feil med den ene så vi hadde ingen mulig het til å starte den vi prøvde gang på gang og til slutt måtte vi få noen til å komme bort fra de som jobber med el signaler han forsto heller ikke helt hva som var galt og han måtte prøve å få gjrt noe med det. det ble ikke til at vi fikk byttet pumper. Ståle mener at det er lurt at jeg kan litt om å starte og stoppe kompressoere vist det blir mye som skjer i DVL på en gang. Jeg kan se nytten av det selv om jeg er i syra.
Linn skulle lese gjennom raporten min men hadde ikke hatt tid til det. derimot hadde innemannen i DVL lest gjennom den og spurt når det var noe han stusset over. Han på pekte at det var en feil angående historien til Yara som jeg hadde skrevet. De andre på skiftet mente at NI eksploderte og at den ikke revnet et år senere som det står i raporten min. Så dette retter jeg opp her og nå på bloggen slik at Hans Ole skal se at den lille feilen ble oppdaget. De på skiftet mener at kilden min hadde greid å få en liten skrivefeil i seg og derfor oppsto min feil.
Fredag 4.12.09
I dag var det å gå på med A-skiftet som på torsdag. Vi hadde pratet om hva det var meningen at vi skulle gjøre i tiden som det ikke skjedde så mye. Det er jo etter at alle runder er gått og gjøremålslisten er gått gjennom. Linn skulle lese seg ferdig gjennom raporten min og hjelpe meg vist det var flere såm feil som jeg ikke hadde oppdaget. Vi skulle også jobbe med KF oppgaven.
På veien inn til kontrollrommet fra hovedporten og bort merket jeg at når jeg nærmet meg inngangen til kontrollrommet (vi gå forbi forbrenningen til SS1 på veien) merket jeg at det luktet litt mer nitrose enn vanlig (det hender det er små gufs, men nå luktet det faktisk). Etter at jeg kom inn gikk jeg å skiftet for så å gå ned i kontrollrommmet. Det var som å komme inn i en surende bikube. Fant ut etter el liten stund med å vente på at noen skulle ha tid til å forklare meg hva som skjedde at det hadde vært utfall på SS1 og SS3. Det var også ventet en stor gassbåt. Dette var starten på en travel ettermiddag. Det aller første jeg var med på var å bli med bort på SS1 og tenne den siste brenner gruppen dette var veldig interesant å se på. Derette så ble jeg med ned til kaien for å ta i mot båten. Kom så inn i kontrollrommet og hang meg på Linn fikk vite litt mer om hva som hadde skjedd og at det første utfallet hadde vært en halvtime etter at vi hadde gått kvelden før. Deretter var det ut for å justere brennerne på SS1 slik at de tok mer gass. Vi var inn og ut av kontrollrom hele ettermidagen. Jeg og Linn var med på å gjøre SS3 klar til oppstart. Dette måtte gjøres i flere omganger. Når vi endelig var klar til oppstart hjalp jeg Linn med å tenne den ene brenneren, mens Olsen tente den andre. Det var veldig interesant å se hvordan det ble gjort. Det luktet veldig mye ammmoniakk ved brennerne og vi måtte se om vi fant noen lekasje. Vi fant ingen ved brennerne og vi gikk ut på balkongen ved miksingen for å se der, der måtte jeg å linn bare snu og ta p å oss gassmaskene. Olsen gikk der bare å så tydligvis ikke like påvisket av ammoniakken som vi ofr når vi hadde gassmaskene måtte vi bare snu for det var so mmye ammoniakk der vi sto at det ikke var råd til å holde øynene åpene det gjorde så vondt. Når Jeg og linn sjekket ut dette senere fant vi ut at lekasjen var borte og at det kun luktet litt av ammoniakken som var der. Vi konkluderte med at det måtte ha vært en pakning som ikke var helt tett, men som tettet seg når rørene utvidet seg. Resten av skiftet fløy jeg og linn ut og inn hit og dit for å justerre på ventiler og starte og stoppe pumper og åpne og lukke dreneringer det var først ved halv ni ni tiden vi fikk tid nok til å få spist litt. Etter det begynte vi å gjøre SS3 klar til å levere Damp i stede for å få damp dette måtte gjøres ved å føre SS3 mer og mer over på egen produsert damp. En gang i løpet av kvelden holdt SS3 på å dette ut på nytt. Da måtte jeg og Linn gå å sjekke om det var noen som helst drenering til dromen som sto åpene, vi fant ingen og heldigvis stabiliserte nivået seg etter hvert. Så når vi var ferdige med skiftet var SS3 så gått som ferdig startet dette var en ufaterlig lærerik kveld.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Håper Det virker forståelig nok på innleget fra fredag, men det var ekstremt mye som skjedde så det var litt vanskelig å få gjennfortalt det på en god måte.
SvarSlett