fredag 20. mai 2011

Uke 51 Julaften og første juledag formiddag

På fredag denne uka var det julaften, alle uten om drift hadde fri fra 12 og formiddagen var rolig og besto av vanlige runder. A-skiftet var på og skulle være der hele skiftet. Når jeg kom på på morgenen oppdaget jeg at ingen hadde hentet juletreet enda, så når jeg var ferdig med å være ute å gå morgenrunde gikk jeg opp på lageret og fant juletret. Etter at noen av oss alerede hadde spist lunsj kom skiftlederen på at det hadde væørt koslig med felles mat siden det var julaften og jeg og hun andre lælingen ble sendt til kantina for å kjøpe inn litt slik at man kunne ha litt felles. Resten av skiftet var rolig.
På lørdagen som var første juledag startet morgene rolig, det var vanlig morgenrunde, og ingen arbeidstilatelser som måtte gåesgjennom og godkjennes at alt var fint etter at jobben var gjort. Det begynte først å skje noe rundt halv to når vi skulle vaske kommpresorene på SS1. Når vi begynte på det økte vibrasjonen mer enn vanlig og det ble avbrutt. Siden vibrasonene ikke gikk ned igjen gikk jeg og mikkel ut for å høre om vi kunne høre noe eller kjenne noe i bakken. Det kunne vi ikke, så da gikk vi inn for å rådslå litt med de andre før vi gikk utigjen og opp til kompresorene. Der merket jeg at gulvet vibrerte mer enn vanlig og vi gikk inn igjen. Da hadde de som var inne ringt til rune som var på vakt denne dagen og hørt med han om hva vi skulle gjøre. Siden vibrsjonene fortsatte å stige lurte vi på om vi skulle stoppe kompressoren. Han mente vi fikk prøve å holde det i gang til vi kunne få en til å komme å høre på vibrasjoene og prøve å finne feilen. Han som skulle komme å høre på vibrasjonene var allerede på vei, men rakk ikke frem i tide før kompressoren gikk til utfall påå grunn av de høye vibrasjonene. Da måtte vi ut og stenge de nødvendige ventilene samt stenge den ene gata fordi det ble et litet utslipp av NOx gass. Vi måtte også sette kompresoren på tørning når den hadde stoppet helt opp. Det er viktig å sette den i tørning så fort som mulig for å bevare kompressoren på en best måte. Når alt dette var gjort hadde jeg alt vært en time over tiden og dro hjem. Siden det ikke var aktuelt å starte opp fabrikken igne før man hadde funnet ut hva som hadde skjedd inne i kompressoren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar